Waarom een voortschrijdend gemiddelde?
Deze manier van werken past bij de onderwijsvisie die wij hanteren op de locatie. We werken met leerdoelen omdat we de leerling bewust willen maken van hetgeen hij wil leren en wat daarvoor nodig is. We willen dat de leerling werkt om een leerdoel te behalen en om zichzelf te verbeteren. We willen dat een leerling gericht is op de inhoud van de lesstof en niet alleen maar op het eindresultaat; dus niet alleen maar leert voor een cijfer.
Als je heel veel toetst, leven leerlingen steeds van de ene toets naar de andere en verwaarlozen het "gewone" (huis)werk. Bij een systeem met 3 periodes is het moeilijk om zomaar minder te gaan toetsen. Er moeten namelijk wel steeds voldoende cijfers zijn om tot een betrouwbaar en representatief periodecijfer te komen en dus moet er toch behoorlijk wat getoetst worden.
Dit lossen wij op door te gaan werken met één voortschrijdend gemiddelde. Hierdoor komt er bij de vakken ruimte om meer formatief (gericht op leerdoelen) en minder summatief (gericht op cijfers) te evalueren.
Ouders en leerlingen hebben bovendien permanent toegang tot Magister en dus permanent zicht op hoe een leerling er cijfermatig voorstaat bij de verschillende vakken. Hierdoor is de noodzaak om regelmatig cijfermatige rapportages aan te leveren veel kleiner dan voorheen.